bijgewerkt op 27 juni 2023
Of je nu een nieuwe hypoallergene kledinglijn voor baby’s in de markt wil zetten, ecologische schoonmaakproducten wil verkopen of er van overtuigd bent dat vegan scrubs en toebehoren the next buzzy thing is wat de wereld nodig heeft: een online verhaal is niet meer weg te denken bij de opstart van een merk. Jij wil je eerste webshop opzetten? Wij helpen je op weg met enkele essentiële stappen.
Om de reis te beginnen
Ten eerste moet je weten wie je doelgroep is. Wie is je ideale klant? Voor wie is jouw product of dienst in het leven geroepen? Ga aan de slag met enkele persona’s. De hele customer journey dient voor deze persona’s gecoverd zijn. Doorloop zelf alle stappen en ga na welke aanvullingen je plan nog nodig heeft. Customer journey mapping heet dat: een heel doeltreffende techniek om vanuit het perspectief van de klant de weg naar de aankoop van jouw product uit te tekenen. Want daar draait het natuurlijk allemaal om: jouw klant! Je dacht even dat ik jouw product zou zeggen, eerlijk? Niets is minder waar natuurlijk want bedrijven die zich richten op hun klanten zijn veel succesvoller dan ondernemers die de focus leggen op enkel hun producten en de groei van hun business.
Uitwerken van de fases
Terug naar de customer journey. Als je hier een duidelijk beeld over hebt kan je bepalen hoe jouw website en webshop kunnen inspelen op de noden van je klant en elke fase van die klantreis. Even vergeten over welke fasen we het hier hebben? Dan volgt een kleine opfrisser: see, think, do, care zijn de 4 fasen van de customer journey. Check? Denk verder in mogelijke obstakels en dan in oplossingen: Welke vragen en behoeften heeft je klant, wat verloopt er meestal niet zo vlot? Wat kan beter? Hoe speel jij straks in op die behoeften? Ook de betaalreis is een belangrijk deel van de customer journey. Stel jezelf bijvoorbeeld de vraag welke online betaalmethoden je wil aanbieden. Maak nadien een roadmap of ontwikkelingsplan waarin je gedetailleerd en planmatig te werk gaat.
Tot slot
Aandacht voor de checkout. Heeft je klant de see, think stappen van de customer journey doorlopen? Dan is het nu tijd voor het echte werk: de ‘do’ fase, oftewel doen!. Er zijn allerlei manieren waarop je leads of potentiële klanten kan stimuleren om vlotjes door de do fase te gaan.
Geef een reactie